עכשיו לבכות

'שוברים שתיקה' ו-'שומרי משפט' (הידועה יותר כ-'רבנים למען זכויות אדם') השיקו קמפיין וירטואלי למען חקירת אירועי 'עפרת יצוקה', עקב כמות ההרוגים וההרס שנזרע במהלך המבצע, ועקב עדויות מטרידות שעלו מפי לוחמים בשטח.

אינני יודע, או מתיימר לדעת, מה קרה לפרטי-פרטים ב'עפרת יצוקה'. קראתי דיווחים שונים וקטעי עדויות, שמספקים תמונה חלקית בלבד. מאידך, אני יודע שבתום המבצע נותרה רצועת עזה חרבה ומדממת, ולא פחות חשוב מזה – אני זוכר ומודע לאווירה הציבורית ששררה בזמן המבצע (הן בבסיס בו שהיתי, שהיה בטווח הקאסמים, והן בציבוריות בכלל כפי שהצלחתי לראות אותה בסופי השבוע) ולאחר המבצע (ושוב – הן כחייל שעיקר עבודתו עם נוער, והן כמי שחי בין אזרחי המדינה) – ובאווירה ציבורית זו בלטה במיוחד השחיקה באותו ערך שאותו אנו מכנים במושג החבוט והפרדוקסלי "טוהר הנשק". השחיקה הזו מסוכנת יותר מכל חריגה נקודתית מנהלי פתיחה באש, והתמודדות אמיתית עם אירועי 'עפרת יצוקה' תהיה גם התמודדות עמה.

בפועל, אנו נוהגים כחברה מסוגרת שאינה מסוגלת לקבל ביקורת. ניתן לתלות זאת באופי הביקורת המוטחת ובאופי המטיחים – ואכן רוב הציבור יתקשה לקבל את דבריהם של מי שמחזיקים בעמדה השוללת את המאוויים הלאומיים שלו, או של אלה הנמצאים בPay roll של האיחוד האירופי. אולם הצמדות לסוגיות הללו לא פוטרת את החברה הישראלית מהצורך בבירור וחשבון-נפש, לא רק של אירועי המצבע האחרון, אלא של התהליך בו הפך רעיון "הצבא המוסרי בעולם" מאידאל שיש לשאוף אליו, לפעול לאורו ולהוכיח אותו במעשים באופן מתמיד, לאקסיומה שבגינה בטלה ומבוטלת כל ביקורת.

בעבר, הסיסמא "יורים ובוכים" שימשה כדי לבקר את מה שנתפס כצביעות – כרצון לאחוז את המקל בשני קצותיו (המוסרית וההומאניות מחד, והשימוש בכוח מאידך), עומדת ותלויה השאלה אם מדובר בהכרח בסתירה, או שמא בשניות ומורכבות המאפיינים את החיים הממשיים, ולא אלה התיאורטיים. כך או כך, טעו מי שחשבו שאם נפסיק לבכות נפסיק גם לירות. ההפך הוא הנכון -כיום עודנו יורים אך הבכי החריש. ועל כך נאמר – ירינו, עכשיו לבכות.

רוצים לקבל הודעה בדוא”ל בכל פעם שהבלוג מתעדכן? לחצו כאן
Pay-roll
9 מחשבות על “עכשיו לבכות

  1. אתה יוצא נגד "יורים ובוכים", כאשר המנטור שלך דגל בשיטה הזו לאורך כל המלחמה… למה?

  2. אמיר, אין לי מושג איך הגעת למסקנה שיש לי מנטור כזה או אחר. אותן מיומנויות קריאה גם הביאו אותך למסקנה שאני נגד 'יורים ובוכים' בעוד שכתבתי בפירוש שכל עוד יורים, עדיף שיבכו. כאמור, ח"ח על הקריאה המעמיקה.

  3. כתוב טוב,

    הייתי אומר שדרשת יפה בעניין הצורך להוכיח (ולדעתי להוכיח קודם ואולי רק לעצמנו) את היותו של צה"ל צבא מוסרי.

    מאידך, ניכר שאתה מודע לבעיית אופי המבקרים. נדמה לי שכל עוד זהותם של אלו המבקרים את צה"ל ופעולותיו לא תשתנה והם ימשיכו להיתפס כמי שבאים לגרום צרות למדינת ישראל בעולם, הרי שביקורתם תיפול על אוזניים ערלות.

    שאלה מעניינת שמתרוצצצת בראשי היא האם מטרתם השפעה על מדיניות צה"ל בבואו להילחם או רצון להכפיש את ישראל בעולם מול מבקריה.

    אין בהכרח תשובה אחת. לטעמי, אם רצונם היה להשפיע על מדיניותו של צה"ל, אולי יש לשקול דרך פעולה אחרת. זאת מהטעם שכרגע מתוקף אופי פעילותם, הם נתפסים כבאים להכפיש ועוברים תהליך דמוניזציה בתקשורת ובציבור.

    נדמה לי שכאן צריך לשאול האם יש דרך אחרת להשפיע. לי אין תשובה לגבי זה, לפחות לא כרגע. באם הם חושבים שזו הדרך היחידה האפשרית, נראה לי שניתן להצדיק אותם, גם אם איני אוהב את מעשיהם.

    באם זו אינה הדרך היחידה או לחלופין, אינה הדרך הטובה ביותר באופן מובהק, הרי שראוי שנבחן את מעשיהם ככאלו שבאים לפגוע בשמה הטוב של המדינה ולייצר אש עבור מבקריה. במקרה כזה, פעולת גופים אלו פסולה בעיניי.

    מה דעתך? אני מניח שאתה מכיר את פעולת הגופים הנ"ל טוב ממני ומעניין אותי לשמוע מה אתה חושב לגבי הסוגיה.

    אייל אוסטרינסקי.

  4. אייל, אני נוטה להסכים עם הפסקא השנייה שלך. לשאלתך, אני לא מייחס זדון לרוב המוחלט של המבקרים את צה"ל או את ישראל. תמיד יהיה לך עזמי בשארה כזה או אחר, אבל זה בגדר היוצא מן הכלל

  5. אורי,
    "שיח לוחמים" כל כך לא רלוונטי למה שקורה היום.
    האמונה בצדקת הדרך (אמונה תמימה מאד) היתה אמיתית ונכונה לאז.
    היום הציניות העורמה והשקר שולטים ביד רמה.
    נכון, גם אז השרלטנות פעלה, אבל הבושה היתה קיימת.

    (פעם היו משתינים בבריכה, היום עושים זאת מהמקפצה)

  6. לפני כמה חודשים העיר לי הבלוגר עירא אברמוב שאין ביטוי כזה לאחוז המקל בשני קצותיו. הוא צדק – הביטוי הוא לאחוז חבל בשני קצותיו.

כתיבת תגובה

