שמאלנים מניאקים

אתר "הגדה השמאלית" , המזוהה עם חד"ש, הוא אחת מהזירות האינטרנטיות החשובות והמעניינות להבנת הלכי-הרוח והדיונים הפנימיים בשמאל הרדיקלי בישראל. האתר קיים מזה כשבע שנים וכותבים בו דמויות שונות מהשמאל הרדיקלי כד"ר אפרים דוידי, גדעון ספירו, חיים ברעם, ראובן קמינר וח"כ לשעבר תמר גוז'נסקי.

לאחרונה עלה באתר קמפיין שסיסמתו "מרואן עדיין חי – צבא החברים של ברגותי", כאשר גם הטקסט וגם העיצוב הגרפי ניסו ליצור הקבלה לקמפיין למען שחרור גלעד שליט. כותרתו של העמוד "שחררו את ברגותי – שחררתם את גלעד – מסע התעמולה הבולט בחסרונו". בעמוד עצמו נכתב, בין השאר "בספקטרום הרחב של הדיון הציבורי בנושא שחרור החייל החטוף/שבוי, גלעד שליט, נעדר לרוב השיח הנוגע לשחרור האסירים הפלסטינים הנמצאים משך שנים בכלא הישראלי, חלקם אסירים פוליטים שלא עונים לביטוי הציני – עם דם על הידיים.", והטקסט מסתיים בשורה הבאה "החזירו את ברגותי הביתה. גם לו ולאסירים רבים אחרים ממתינים בבית מאות אלפי תומכים ובני משפחה.".

מרוואן עדיין חי
"מרוואן עדיין חי"

באותו רגע ממש נזכרתי מדוע לא הצבעתי חד"ש. מעולם לא היה הניכור החד"שי כלפי כל מה שהוא ישראלי, ציוני, לאומי וקונצנזואלי כה ברור. חוסר היכולת לגלות אמפתיה כלפי הכאב של רוב הציבור הישראלי (שלא נדבר על השתתפות בכאב), הגיחוך, הלעומתיות – כל אלה שבו והתגלו בקמפיין הנ"ל. מובן שהעניין אינו תמיכה או התנגדות לשחרורו של ברגותי, שאפילו השר פואד בן אליעזר תומך בשחרורו – העניין הוא הסלידה מהחברה הישראלית עצמה שדומה שהשמאל הרדיקלי לא מנסה להסתיר.

זוהי מחלתם של מי שכבר יותר מידי זמן הולכים לפני המחנה, עד שכל קשר בינם לבין המחנה נשכח ואבד. ההתמכרות לאוויר האולימפי, לצדקנות ולתחושת הבדידות המזהרת גוזרים על חד"ש חוסר השפעה ורלוונטיות.

נדמה היה שחד"ש מתבגרת פוליטית – המהלך של "עיר לכולנו" בת"א היה צעד בכיוון הנכון. אולם נראה שכשלון המהלך בבחירות לכנסת, שלושה חודשים מאוחר יותר גרם לחד"ש לחזור לסורה.

חבל, ככה לא בונים שמאל חדש.

(פורסם במקור ב"עבודה שחורה")

רוצים לקבל הודעה בדוא”ל בכל פעם שהבלוג מתעדכן? לחצו כאן
25 מחשבות על “שמאלנים מניאקים

  1. טוב עוד מעט תתחיל לצטט לנו את ארי שביט מאשים את השמאל בכך שהוא…[השלם את מה שבראש שלך].

    הרעיון של הקמפיין מאד ברור ופשוט, כל הקמפיינים לשחרורו של שליט הם חסרי ערך כי הם מפחדים לגעת בנושא החשוב היחיד, מפחדים לקרוא לשחרור פלסטינים, הדרך היחידה לשחרור
    שליט.

    אז הנה מיני קמפיינון שכולל בעיקר עמוד אחד בגדה, שקורא במפורש לשחרור ברגותי, יחד עם עוד אסירים רבים, זהו למעשה הקמפיין היחיד שהוא רלוונטי למי שמעוניין בשחרור שליט. מכאן ועד להצהרות סטייל שמואל הספרי שלך המרחק אני מקווה הוא רב.

    1. יואב – לא כל מי שמבקר את השמאל הרדיקלי הוא הספרי@יניב, זה מעליב.

      לגופו של דבר – כפי שכתבתי השאלה אינה נוגעת כלל לעניין שחרור ברגותיף שבו אני תומך, ושאפילו פואד תומך בו. זוהי שאלה של סגנון, של נימה, של הקשר. הקמפיין הזה, בהקשר שבו הוא מוצג, הוא לא אך ורק הצגת הטיעון השכלתני שכדי ששליט ישוחרר יש לשחרר אסירים.

      1. זה היה אמור להעליב, פשוט הטיעון מהסגנון השמאל הוא […] הוא מקומם.

        בסגנון, נימה והקשר אתה מתכוון בעיקר, אני מניח להקבלה בין שליט לברגותי בססמא "ברגותי עדיין חי". טוב זה עניין של טעם אבל מדובר על קמפיין אחד בודד מכאן להצהרות לגבי חדש היא ככה או אחרת המרחק רב.

  2. פחח, אתה נורא נגעל מהסלידה של חד"ש מהלאומנות הגזענית הישראלית, אבל עם הלאומנות הגזענית הישראלית אין לך שום בעיה, אה?

    תומר, גם על הסופרג'יסטיות אמרו שהן נורא ראדיקליות, שהן הולכות יותר מידי זמן לפני המחנה, שהן סובלות מצדקנות ותחושת בדידות וכל שאר ההכפשות והקלישאות.

    אז אתה חושב שזה "ראדיקלי" מידי לתת זכות הצבעה לנשים? שככה לא בונים שמאל חדש?

    1. אמיתי – חבל לי שה"פחח" היה החלק הרציני והמנומק ביותר בכל התגובה שלך. לו היית קורא דברים קודמים ששנכתבו ו/או טורח במעט לברבר על אודות זהות הכותב אני מניח שלא היית אומר שאין לי בעיה עם הגזענות בחברה הישראלית. כמובן שלברר את הפרטםי זו אפשרות אחת. האפשרות השניה היא להטיח עלבונות בלא ביסוס. חבל שזו האפשרות בה אתה בחרת.

      ההשוואה לסופריג'יסטיות אינה במקום משום שמדובר בסיטואציות שונות לחלוטין.

      1. קראתי אותך גם בעבר, וכמו שאתה אומר על הדף בגדה השמאלית, הפוסט הזה הוא מייצג מובהק של העובדה שנורא נוח חמים ונעים לך בגבולות הקונצנזוס הציוני, ואתה פשוט נורא מפחד מכל מה שהוא קצת יותר רדיקלי וקצת פחות מנומס וישנוני ממרצ.

        אני בהחלט מבין אותך, זה די מבאס לראות איך המפלגה שאתה תומך בה ישנה ונוחרת בזמן שאנשים אחרים לא מפחדים להגיד דברים שלציונים לא נעים לשמוע, אבל במקום לפקפק ברלוונטיות של המפלגה שאתה תומך בה, יותר קל לך לנסות להכפיש את מי שכן אומר דברים קשים.

      2. והקשר לסופרג'יסטיות הוא פשוט – מה שאתמול נשמע כמו משהו נורא ראדיקלי, מחר יהיה בקונצנזוס. ממש כמו רעיון שתי המדינות שלפני ארבעים שנה נחשב ראדיקלי, מנותק והזוי, וכל קללה אחרת שאתה מסוגל להעלות בדעתך, והיום הוא בקונצנזוס.

        רק חבל שלמי שתקוע עמוק בקונצנזוס לוקח עשרות שנים לפקוח את העיניים, ולפעמים זה עלול להיות מאוחר מידי, כמו למשל פתרון שתי המדינות, שהולך ונהיה בלתי רלוונטי.

        עכשיו רעיון המדינה האחת נחשב לנורא ראדיקלי, מנותק, הזוי. מעניין כמה שנים יעברו עד שראש ממשלה בישראל יפלוט אותו מפיו.

      3. אמיתי – אם קראת אותי בעבר ואלו המסקנות שאליהן הגעת לגבי דעותי הרי שככל הנראה אני לא עושה עבודה טובה מספיק בלהסביר את עמדותי (כמובן ישנו גם הסיכון הקטנטן שאתה פירשת את דברי שלא כהלכה). אגב, כתבת "במקום לפקפק ברלוונטיות של המפלגה שאתה תומך בה, יותר קל לך לנסות להכפיש את מי שכן אומר דברים קשים." ואילו אני חזרתי וכתבתי, ביותר מרשומה אחת, שאני חושב שהמפה הפוליטית הנוכחית אינה רלוונטיות ואינה מייצגת את הצרכים האמיתיים של החהברה הישראלית. בזה כלולה גם מפלגתי שלי וגם את זה כתבתי. יותר ברור מזה קשה לי להיות. כלומר, אמיתי, במקום לטעון כלפי טענות שאינן נכונות ולהתעלם מהביקורת העניינית שאני מציג כלפי חד"ש והשמאל הרדיקלי, אתה יכול להצטרף אלי למסקנה שהחלוקה המפלגתית-פוליטית בשמאל ובמפה הפוליטית בכלל היא מעוותת, ולפעול כדי לשנות את זה. אפשר לקרוא לזה שמאל חדש ואפשר לקרוא לזה בכל שם אחר, זה כבר לא משנה.

        ובעניין הסופריג'יסטיות – לא כל הנוצץ זהב, ולא כל רדיקל רואה למרחקים. למעשה, מעט מן הנוצץ זהב הוא, ורובם של הרדיקלים (כמו גם של מי שאינם רדיקלים) אינם יודעים מה הם סחים. ההתלהבות מהיותו של רעיון בועט-במוסכמות היא שלב חשוב שעבר לי בגיל 16 (לא כ"כ מזמן האמת, לפני 3 שנים), עד כמה שזה אפרורי ולא מלהיב יש לבחון כל רעיון וכל גישה לגופה, בלי קשר לאם היא נושאת הילה רדיקלית או לא.

  3. לגמרי במקרה אני מכיר את מי שעיצב את הבאנר הזה, ואין לך מושג כמה הוא לא עונה לרוב הקריטריונים של חד"ש, מכל כך הרבה בחינות. הוא עיצב את הבאנר מתוך כעס על הצדקנות והפחדנות של כל קמפיין שליט שמתעלם מכל ההקשר – הכיבוש, החזקת אסירים – פוליטים ובטחוניים – והמצור על עזה.

    ומעניין מה אתה עצמך הרגשת ביחס לחברה הישראלית, שבמונוליטיות מפחידה ובאחוזים צ'אוצ'סקואים תמכה גם במלחמת לבנון השנייה וגם ב"לביבה שרופה", שבשניהם, לפי כמה דוח"ות – בוצעו פשעי מלחמה. לפי שיטתך, השמאל הרדיקאלי צריך להתחנף לתודעה הכוזבת של הישראלים?
    אם לא, אז יש כמה וכמה וכמה דרכים לאתגר את המיינסטרים, והבאנר הזה הוא אחד מהם.

  4. ועוד דבר בקשר לדף ההוא. ברור שדף אחד באתר אחד לא יגרום לשחרורו של ברגותי. אבל הוא גרם לשיחה. גרם לך לכתוב נגדו ולאחרים לכתוב בעדו. ואולי גם יגרום לכך שבאיזה שהוא עתיד תשנה את דעתך בקשר למשהו. וזה טוב.

  5. יואב – לגבי ההקשר התכונתי דווקא לאכסניה של הקמפיין, ולהלך הרוח בה.

    וזו תשובתי גם לחנן – אינני מסיק ממקרה בודד אחד – אלא מציג אותו כדוגמא מובהקת, כהמחשה, לתופעה קיימת. את הגדה השמאלית אני קורא מזה כמה שנים, מפעם לפעם אני מגיע לאירועים של חד"ש, ומהיכרות עם לא מעט מהפעילים הצעירים בחד"ש דרך הפגנות בהן השתתפנו.

    יש לי הערכה לרבים מאנשי חד"ש – בסוגיות רבות יש לנו דעות משותפות ובימי בנוער מרצ יצא לי לעבוד איתם הרבה ותמיד השת"פ היה מוצלח, אולם, כפי שרמי הוד אמר: "הד.נ.א הפוליטי הבסיסי אינו של ניסיון לשנות ולדבר עם הישראלי הממוצע אלא להתריס ולסמן גבולות ברורים של אנחנו לעומת הם."

  6. מה כ"כ מזוויע בזה? בישראל מוחזקים אסירים פלסטיניים על דברים שחיילי צה"ל התרגלו לעשות- הפרעה לסדר הציבורי, אלימות כלפי חייל, אימון צבאי ללא היתר(!). אלו אישומים נורמטיביים כלפי פלסטיניים. האם אלו נראים לך אישומים שחיילי צה"ל לא חוטאים בהם? אתה צופה באופק גל מעצירים מכיוון הרשות כלפי חיילי צה"ל? האם דין חלוץ ואשכנזי עם "צמצום תווכי הביטחון" שלהם שונה מדין ברגותי?
    תקרא בבקשה ותגיד לי כמה חוקית החזקת חלק מהשבויים (גם הם ד"א לא קיבלו את הזכות להיקרא שבוי) בישראל-http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/693/488.html

  7. תומר, אני לא חבר באף מפלגה ולא מאמין שמאחת המפלגות תבוא הישועה. אבל אני מעדיף את הניתוק של חד"ש, אם יש ניתוק כזה, מההצטנפות של מרצ בחיק הקונצנזוס כשיש מלחמת בררה, ועוד כזו עתירת פשעי מלחמה. זה בלתי נסלח, מגיע למרצ להימחק על זה, ואכן נראה שהיא בדרך לשם.

    משהו קטן שכתבתי על זה:

    http://www.kibush.co.il/show_file.asp?num=31170

    גם אני הייתי פעם מצביע מרצ.
    שאחזור לחיקו של ג'ומס "המכה בחמאס" ?

  8. די מרשים לראות איך חלק מהמגיבים פה מתעלמים מעיקר דבריו של תומר. ברור שהשאלה אינה האם לשחרר את ברגותי. את ברגותי אולי צריך לשחרר (אני אישית לא בטוח. חותם הכשרות של פואד, אעפס, לא מרשים אותי. להיפך. זכורה לי התלהבות דומה בממסדים הביטחוניים של ישראל מדחלאן, שלמיטב ידיעתי הוא אחד האנשים שבהתנהלות המזעזעת שלו בעזה הכינו את השנאה לפתח, ועזרו לעליית החמאס), השאלה היא האם להגחיך את האיכפתיות הישראלית כלפי גלעד שליט תעזור לשחרורו של ברגותי. התשובה היא שלא. כפי שתומר אמר, מדובר בטקטיקה של מחאה (הייתי מוסיף – ליצנית) של המוחים המסמנים את עצמם כמופרדים, לא של שינוי דעת הקהל או אפילו פניה אליה.

  9. כי לברגותי אין אישה, ילדים או אמא?(האמת שאני לא יודע, אבל הבנת את הנקודה)? ולאמהות הפלסטינאיות שהבנים שלהם נכלאים בישראל אין געגועים ולב כמו אביבה? מה כ"כ ליצני בזה? יש כאן ניסיון אמיץ להראות את הטרגדיה של הצד השני, שצבא החברים של גלעד מנסה לטשטש. כמו כן יש כאן התייחסות למחיר שהחברה הישראלית תיאלץ לשלם על שחרור הילד, דבר נוסף "שצבא החברים" מנסה להדחיק לפינה.

  10. מר קייט – ברגותי לא נחטף אלא נעצר ולאחר מכן נאסר. הוא זכה להליך משפטי הוגן ככל שניתן (כך אני וצה לקוות בכל מקרה), מיקומו ומצבו ידוע, והוא זוכה לתנאים טובים יחסית. לגבי אסירים פלסטינים בכללם – הם אמנם עוברים לפי עדויות ודו"חות שונים עינויים בימי מעצרם הראשונים – וזה כמובן נפשע ופסול ומגונה מכל וכל, אולם למן הרגע שהם מועמדים למשפט, הם זוכים להליך מוסדר ולכאורה הוגן, מיקום ידוע והם זוכים לזכויות שונות שלהם זכאים אסירים בטחוניים ובכל מקרה הם אינם בגדר שבויים או חטופים אלא בגדר אנשים שכבר הורשעו ולפיכך הם אינם חפים מפשע בכפוף למבחן הספק הסביר.

  11. "
    סרור זועם במיוחד על העמדתו לדין לפי הדין הפלילי הישראלי ועל כך שהוא לא מוכר כשבוי מלחמה, מה שהיה מקנה לו זכויות רבות יותר מאלו להן הוא זוכה עכשיו. "מעשיו של סרור נעשו בקשר ישיר למעשיהם
    של חיילי צה"ל שפלשו לכפרו ולא רק בגלל היותם ישראלים", מסביר עו"ד הרמלין. "סרור עשה את מעשיו לא כ'פשע שנאה' אלא כפטריוט ערבי לבנוני".

    ההודעה מתייחסת גם לאישומים המופנים כלפי סרור, שלטענתו הם מופרכים עד כדי גיחוך, כגון האשמתו בכך שהשתתף באימונים צבאיים ללא אישור ממשלת ישראל ובכך שנשא נשק בלבנון ללא היתר משרד הפנים הישראלי.
    "
    כי אם מחר החמאס יערוך משפט ראווה לגלעד שליט אני בטוח שתתמוך בהם במאת האחוזים. באמת חוצפן שנשא נשק ללא אישור החמאס.

  12. קראתי את הפוסט ואת כל התגובות,, ולתגובות, השיח פה הוא שמאלני במובהק, אז מי פה ה"מניאקים"? בהחלט ברור לי מדוע לא פעם כן הצבעתי לחד"ש.

  13. ברכות תומר על פוסט קצר וקולע. התגובות מצד המתכנים על ידי עצמם 'שמאל' רק מחזקות את מה שאתה כותב. אם לא הייתי מכיר אותך הייתי עוד חושב שאתה כתבת את התגובות האלו כדי להדגים את התיזה.

להשאיר תגובה

